پنجشنبه، 31 شهریور، 1384
اول و اصل هنر
باسلام و خصوصا به رزمندگان هشت سال دفاع مقدس ، که اولش من یک ماهه بودم و ... .
این : ( پیام ) :
کربلای جبهه ها یادش بخیر
چهارشنبه، 30 شهریور 1384، ساعت18:7
پیامهاى زیر براى این یادداشت نوشته شده اند:
نویسنده: صاد
جمعه، 1 مهر 1384، ساعت 5:26
سلام علیکم ، آری ، بقول آقا عالم ال محمد که درودخدا براو و آل او باد : از هنر هم نمی توان گفت مگر اینکه اول معرفیش کرد و ( اصل معرفته توحیده ) ، مثلا بقول شما بنا بر فرمایش رهبری ، موفق باشید خصوصا در یاد ایامی که آنطرف خاکریز صدام جهانی بود و اکنون نه تنها دراین بلکه در خاکریز هم به وحدت کلمه یا : همبستگی و مشارکت نیازمندیم ، والسلام علیکم ورحمته الله وبرکاته .
E-mail: وارد نشده است
URL: honare-hambastegi-va.persianblog.com
نویسنده: roholat khomeini
پنجشنبه، 31 شهریور 1384، ساعت 23:36
علی(ع) فینی اساسی در دستمال نموده و ناگهان مانند آتشفشانی همیشه خاموش که محتاج زلزلهای خفیف ترکید.
را در : ( پیام های دیگران ) حرف امروز مرکز فرهنگی شهید آوینی دیدم .
مطلب امروزش ازاین قراره :
حرف اول ما
گاهى انسان در یک باغ سرسبز، که نسیم دلنوازى مىوزد و میوههاى درختان خودنمایى مىکند، دلش مىخواهد یک گلمحمدى را با تمام وجود بو کند. در واقع، هم از سایر نعمتهاى الهى استفاده کند و هم در این فضا، از استشمام عطر گلمحمدى لذت ببرد. این اتفاق شاید براى بسیارى از شماها افتاده باشد. البته، نه به این شکل و شاید در شکلهاى مختلف دیگر درست مثل ما.
هرگاه از حوادث جارى کشور مىخواهیم آگاهى پیدا کنیم، به دنبال مهمترین آنها، بویژه رهنمودهاى مقام معظمرهبرى هستیم که بدانیم ایشان چه فرمودهاند و براى رسیدن به حظ معنوى ممکن است علاوه بر رادیو و تلویزیون، از روزنامهها هم استفاده کنیم. در همین پىگیرى اخبار و جریانات روز، سخنان رهبر فرزانه انقلاب حکایت آن گلمحمدى را دارد که در یک باغ سرسبز انسان را سرمستخود مىکند و حکایت امروز ما، آیینه تمامنماى آن استشمام جانبخش است.
حرف دوم
در طول این سالها، بسیارى از ما اظهارنظرها و تعریفهاى متفاوتى از هنر و کارهنرى از افراد متعدد شنیدهایم. بسیارى از آن تعریفها، منصفانه بوده و بسیارى هم یا اصلا با اصول کار هنرى سازگار نبوده و یا بسیار کلى و غیرقابل انطباق با آن بوده است. در طول این چند سال، طول اضلاع و محدوده و مساحت این واژه براى بسیارى روشن نبوده است و چه بسا برخى از دوستان با نیت الهى و خدایى وارد برخى از عرصههاى هنرى مىشدند اما نگاه طلبکارانه و غیرکارشناسانه بعضىها مانع از انجام فعالیت هنرى مىشده است. این واقعیت که محدوده هنر کجاست، هنر متعهد چیست و هنرمند متعهد کیست؟ مقولاتى است که شاید امروز رسیدن به تعریف درستى از آن به سادگى امکانپذیر نبود، خصوصا جریانات سیاسى و حزبى هم از هنرمندان به نفع انگیزههاى قشرى خود استفاده مىکنند. براستى دیگر هیچ مرزى نمىشد بین هنر و هنرمندان قائل شد. آنهایى که دستى در هنر دارند و مىدانند که هنگام خلق یک اثر هنرى بیشتر از اینکه به ویژگىهاى خلق هنرى اهمیت داده شود، به تاریخ مصرف، نوع مصرف، و گرایش مصرف آن محصول هنرى توجه مىشد. خلاصه اینکه وانفسایى بود لذا اینکه هنر چیست و هنرمند کیست؟ باز هم بد نیستبگوییم که این نامجهول بودن هنر از یک سو و عملکرد نهادهاى به اصطلاح هنرى از سوى دیگر، همه را سردرگم کرده بود. مثلا، فیلمى از سوى حوزه هنرى سازمان تبلیغات به اکران مىرسید که... و از آن طرف بنیاد فارابى... و شما این تفاوت در کارها را مىتوانید در تمام نوشتههاى هنرى تعمیم بدهید. به هر حال، در این میان یکى از راههاى نجات از سردرگمى و ابهام، داشتن تعریفى درست از مقوله هنر و توابع آن بود که توسط رهبر فرهیخته و هنرمند کشورمان انجام گرفت.
حرف سوم ما
حتما شما هم مثل ما سخنان معظمله را شنیدهاید. اما این تکرار براى همه ما مثل تکرار بهار، زیباست و براى درک کارآمد و ژرف برآنیم تا تعاریف "حضرتآیتاللهالعظمى خامنهاى «مدظلهالعالى»" را از هنر و فعالیت هنرى و هنر دینى بیاوریم تا راهکارى باشد براى همه کسانى که دلشان مىخواهد با زبان هنردینى آنچه مىخواهند به دیگران ابلاغ کنند.
هنر و هنرمند: مقام معظمرهبرى هنر را مجموعهاى از احساس و ادراک زیبایىها و حقایق و تبیین آنها برشمردند و فرمودند: «هنر حقیقتى استبسیار فاخر و عطیهاى از جانب پروردگار است که مانند هر موهبت دیگرى مسؤولیتها و تکالیفى را براى صاحب آن به همراه مىآورد.»
تکلیف هنرمند چیست: «هنرمند علاوه بر تکالیف ذاتى انسانى به علت ویژگىهاى بسیار ممتاز هنر، باید در خصوص قالب و مضمون آثار خود نیز احساس تعهد کند.»
«هر قدر یک هنرمند به مرحله بالاترى از فکر و اندیشه و درک عقلانى برسد، جوهره کارهاى هنرى او کیفیت و ارتقاء بیشترى خواهد یافت و درک هنرى او از پشتوانه بیشترى برخوردار خواهد بود.»
«نمىتوان در وادى هنر با انگیزههاى سطحى و یا ناسالم حرکت کرد و سرافراز و موفق بود.»
هنر دینى: «هنر دینى آن است که معارفى را که ادیان الهى و کاملتر از همه، دین مبین اسلام با هدف سعادت حقیقى بشر به دنبال ترویج آن بودهاند در جوامع انسانى منتشر کنند و در افکار بشر ماندگار و جاودانه سازد.»
«در هنر دینى، الزامى به استفاده از واژگان یا نهادهاى مذهبى نیست، بلکه ترویج هنرمندانه مقولاتى نظیر عدالت، حقوق انسانى و مسایل اخلاقى و پرهیز از ابتذال و استحاله هویت انسان و جامعه مىتواند نمونههاى خوبى از هنر دینى باشد.»
در آخر کلام به تمامی کسانی که در مقوله دفاع مقدس و حفظ ارزشهای آن کاری انجام داده اند چه در حوزه فیلم - عکاسی - خبرنگاری - داستان - کتاب - رمان و ..... به پاسداران و سربازانی عرصه هنر دینی در تمامی ابعاد درود می فرستیم و توفیق همگان را از درگاه خدای تبارک و تعالی خواستاریم .
نباشد از شهیدان دور گردیم به ذلت رهسپار گور گردیم
¤ نوشته شده در ساعت 18:7 توسط شورای نویسندگان
¤ نوشته شده در ساعت 14:11 توسط مریم یزدیاین : ( پیام ) :
کربلای جبهه ها یادش بخیر
چهارشنبه، 30 شهریور 1384، ساعت18:7
پیامهاى زیر براى این یادداشت نوشته شده اند:
نویسنده: صاد
جمعه، 1 مهر 1384، ساعت 5:26
سلام علیکم ، آری ، بقول آقا عالم ال محمد که درودخدا براو و آل او باد : از هنر هم نمی توان گفت مگر اینکه اول معرفیش کرد و ( اصل معرفته توحیده ) ، مثلا بقول شما بنا بر فرمایش رهبری ، موفق باشید خصوصا در یاد ایامی که آنطرف خاکریز صدام جهانی بود و اکنون نه تنها دراین بلکه در خاکریز هم به وحدت کلمه یا : همبستگی و مشارکت نیازمندیم ، والسلام علیکم ورحمته الله وبرکاته .
E-mail: وارد نشده است
URL: honare-hambastegi-va.persianblog.com
نویسنده: roholat khomeini
پنجشنبه، 31 شهریور 1384، ساعت 23:36
علی(ع) فینی اساسی در دستمال نموده و ناگهان مانند آتشفشانی همیشه خاموش که محتاج زلزلهای خفیف ترکید.
را در : ( پیام های دیگران ) حرف امروز مرکز فرهنگی شهید آوینی دیدم .
مطلب امروزش ازاین قراره :
حرف اول ما
گاهى انسان در یک باغ سرسبز، که نسیم دلنوازى مىوزد و میوههاى درختان خودنمایى مىکند، دلش مىخواهد یک گلمحمدى را با تمام وجود بو کند. در واقع، هم از سایر نعمتهاى الهى استفاده کند و هم در این فضا، از استشمام عطر گلمحمدى لذت ببرد. این اتفاق شاید براى بسیارى از شماها افتاده باشد. البته، نه به این شکل و شاید در شکلهاى مختلف دیگر درست مثل ما.
هرگاه از حوادث جارى کشور مىخواهیم آگاهى پیدا کنیم، به دنبال مهمترین آنها، بویژه رهنمودهاى مقام معظمرهبرى هستیم که بدانیم ایشان چه فرمودهاند و براى رسیدن به حظ معنوى ممکن است علاوه بر رادیو و تلویزیون، از روزنامهها هم استفاده کنیم. در همین پىگیرى اخبار و جریانات روز، سخنان رهبر فرزانه انقلاب حکایت آن گلمحمدى را دارد که در یک باغ سرسبز انسان را سرمستخود مىکند و حکایت امروز ما، آیینه تمامنماى آن استشمام جانبخش است.
حرف دوم
در طول این سالها، بسیارى از ما اظهارنظرها و تعریفهاى متفاوتى از هنر و کارهنرى از افراد متعدد شنیدهایم. بسیارى از آن تعریفها، منصفانه بوده و بسیارى هم یا اصلا با اصول کار هنرى سازگار نبوده و یا بسیار کلى و غیرقابل انطباق با آن بوده است. در طول این چند سال، طول اضلاع و محدوده و مساحت این واژه براى بسیارى روشن نبوده است و چه بسا برخى از دوستان با نیت الهى و خدایى وارد برخى از عرصههاى هنرى مىشدند اما نگاه طلبکارانه و غیرکارشناسانه بعضىها مانع از انجام فعالیت هنرى مىشده است. این واقعیت که محدوده هنر کجاست، هنر متعهد چیست و هنرمند متعهد کیست؟ مقولاتى است که شاید امروز رسیدن به تعریف درستى از آن به سادگى امکانپذیر نبود، خصوصا جریانات سیاسى و حزبى هم از هنرمندان به نفع انگیزههاى قشرى خود استفاده مىکنند. براستى دیگر هیچ مرزى نمىشد بین هنر و هنرمندان قائل شد. آنهایى که دستى در هنر دارند و مىدانند که هنگام خلق یک اثر هنرى بیشتر از اینکه به ویژگىهاى خلق هنرى اهمیت داده شود، به تاریخ مصرف، نوع مصرف، و گرایش مصرف آن محصول هنرى توجه مىشد. خلاصه اینکه وانفسایى بود لذا اینکه هنر چیست و هنرمند کیست؟ باز هم بد نیستبگوییم که این نامجهول بودن هنر از یک سو و عملکرد نهادهاى به اصطلاح هنرى از سوى دیگر، همه را سردرگم کرده بود. مثلا، فیلمى از سوى حوزه هنرى سازمان تبلیغات به اکران مىرسید که... و از آن طرف بنیاد فارابى... و شما این تفاوت در کارها را مىتوانید در تمام نوشتههاى هنرى تعمیم بدهید. به هر حال، در این میان یکى از راههاى نجات از سردرگمى و ابهام، داشتن تعریفى درست از مقوله هنر و توابع آن بود که توسط رهبر فرهیخته و هنرمند کشورمان انجام گرفت.
حرف سوم ما
حتما شما هم مثل ما سخنان معظمله را شنیدهاید. اما این تکرار براى همه ما مثل تکرار بهار، زیباست و براى درک کارآمد و ژرف برآنیم تا تعاریف "حضرتآیتاللهالعظمى خامنهاى «مدظلهالعالى»" را از هنر و فعالیت هنرى و هنر دینى بیاوریم تا راهکارى باشد براى همه کسانى که دلشان مىخواهد با زبان هنردینى آنچه مىخواهند به دیگران ابلاغ کنند.
هنر و هنرمند: مقام معظمرهبرى هنر را مجموعهاى از احساس و ادراک زیبایىها و حقایق و تبیین آنها برشمردند و فرمودند: «هنر حقیقتى استبسیار فاخر و عطیهاى از جانب پروردگار است که مانند هر موهبت دیگرى مسؤولیتها و تکالیفى را براى صاحب آن به همراه مىآورد.»
تکلیف هنرمند چیست: «هنرمند علاوه بر تکالیف ذاتى انسانى به علت ویژگىهاى بسیار ممتاز هنر، باید در خصوص قالب و مضمون آثار خود نیز احساس تعهد کند.»
«هر قدر یک هنرمند به مرحله بالاترى از فکر و اندیشه و درک عقلانى برسد، جوهره کارهاى هنرى او کیفیت و ارتقاء بیشترى خواهد یافت و درک هنرى او از پشتوانه بیشترى برخوردار خواهد بود.»
«نمىتوان در وادى هنر با انگیزههاى سطحى و یا ناسالم حرکت کرد و سرافراز و موفق بود.»
هنر دینى: «هنر دینى آن است که معارفى را که ادیان الهى و کاملتر از همه، دین مبین اسلام با هدف سعادت حقیقى بشر به دنبال ترویج آن بودهاند در جوامع انسانى منتشر کنند و در افکار بشر ماندگار و جاودانه سازد.»
«در هنر دینى، الزامى به استفاده از واژگان یا نهادهاى مذهبى نیست، بلکه ترویج هنرمندانه مقولاتى نظیر عدالت، حقوق انسانى و مسایل اخلاقى و پرهیز از ابتذال و استحاله هویت انسان و جامعه مىتواند نمونههاى خوبى از هنر دینى باشد.»
در آخر کلام به تمامی کسانی که در مقوله دفاع مقدس و حفظ ارزشهای آن کاری انجام داده اند چه در حوزه فیلم - عکاسی - خبرنگاری - داستان - کتاب - رمان و ..... به پاسداران و سربازانی عرصه هنر دینی در تمامی ابعاد درود می فرستیم و توفیق همگان را از درگاه خدای تبارک و تعالی خواستاریم .
نباشد از شهیدان دور گردیم به ذلت رهسپار گور گردیم
¤ نوشته شده در ساعت 18:7 توسط شورای نویسندگان